Je wilt eigen rijder worden , mooi , heb dan nog een paar tips en tricks voor jou
Ik heb een mededeling voor jou , deze moet je in je oren knopen ;
Knoop in je oren , je bent extern , als er geen werk is kan het jammer zijn voor jou en zul je ander werk moeten zoeken voor je trekker , als je hier geen rekening mee houdt , en je denkwijze anders is , moet je in loondienst gaan , dit kan ook betekenen dat je werk moet gaan doen wat je niet leuk vindt , misschien de hele week weg , meer zelf regelen , dus echt ondernemer spelen en ook overal op gesprek moeten gaan , dus dat hoort er ook bij .
* Wat je ook in de gaten moet houden ben ik nu weer tegenaan gelopen
* Ga je voor langere tijd wat doen is er sprake van een contract ? wie is verantwoordelijk , voor bepaalde dingen .
* Tegenwoordig is het heel hip een APP op je telefoon te krijgen van jou opdrachtgever , ik vindt als het een vast karakter zou krijgen je een telefoon van jou opdrachtgever hoort te krijgen , deze appjes moet je instellen en als jij bepaalde dingen niet instelt waaronder jou positie doet hij het niet , dus bent verplicht dit te doen , u bent van de privacy , of ik zou er een telefoon bijkopen , bij een goede opdrachtgever krijg je een telefoon van de zaak .
* Als het niet hoeft blijf van dingen als heftrucks en dergelijke af , vooral met ADR als dit mis gaat kan de auto wel weg deze claims zijn erg hoog .
* Stilstand , stel je rijdt voor een bevrachter , en de koets zegt doe het zelf maar , wat zijn dan je plichten en rechten , ik reed nog bij Veenstra toen mijn radiateur eruit klapte , bij Dresden maar die hebben zoveel auto's daar in de buurt dat dat opgelost is door te koppelen met Doeie , maar hoe komt het dan , je kan het afsluiten in je verzekering , denk hier ook over na wie weet komt er een claim achter vandaan .
* Iedereen waaronder veel eigen rijders zijn erg onverschillig als ik bepaalde risico's aansnijdt , maar pas op 1 keer goed niet nadenken en u kunt de hele rotzooi verkopen , of krijgt schades bij bepaalde werkzaamheden .
* Hoe gaan we factureren is ook weer een dingetje waar ik nu tegen aan loop , doen we het op uren of op kilometers , reken alles terug , in de containers schijnt alles op 0 % te gaan , maar als je allebei BTW plichtig bent kun je dat gewoon als bedrijf terug halen , en dat zijn wij allebeide , dus zie het probleem niet als ik wel met 21% zou factureren .
* je krijgt een bepaald tarief op een rit , maar als je terug gaat rekenen naar uren moet het ook kunnen , ook bij internationale ritten die gaan per kilometer en bij Veenstra zat er een vergoeding per adres in dat was de kers op de taart , maar onkosten , nachturen , en verdere onregelmatigheid zijn voor jou , net als zondag middag vertrek beur jij niks extra voor , een loondienst ridder 200 % plus onkosten , blijven rekenen .
* Let hier op als je op gesprek gaat wat zijn de voorwaarden , moet ik betalen voor de trailer , waar ben ik voor verzekerd , ik zeg altijd je mag altijd bellen , maar hoor nooit iemand.
* De meeste eigen rijders doen maar wat dat , heb ik in de gaten hebben geen benul , zoals de klant het zegt , ik heb een boodschap voor de meesten , ga gewoon in loondienst , je blijft toch maar bij 1 bedrijf hangen over het algemeen , dan kun je net zo goed daar in loondienst toch , ik denk dat je het later dan nog beter hebt met pensioen , en ziektewet , kunt in de WW dat kan ik dus allemaal niet .
* Al moet ik wel zeggen bij Veenstra was dit top geregeld , was ook wel eens wat , kreeg je contract met hun verplichtingen en jou verplichtingen , maar nooit hierover , en werd dan gelijk uitgepraat , ik kan je wel zeggen , ik ben bij vele bedrijven geweest in mijn uitzendtijd , maar wat dit betreft Veenstra wel een heel fijn bedrijf is , super gestructureerd op alle vlakken , was ook niet de reden , wil gewoon meer thuis zijn .
Als jij een auto least zal hij moeten rijden , is het niet links om dan wel rechts om , of hij moet van jezelf zijn net als bij mij .
Wat er bij een boel charters insluipt het gemak van een vaste opdracht gever zorg altijd voor een plan B , wat als het minder gaat en jou opdrachtgever geen werk meer heeft , het is wel makkelijk als alles wordt geregeld wat het werk betreft , wat als u SCANIA die eigenlijk buiten u jasje is ? Niet meer kan betalen , hebt u dan een probleem? Bij de meeste opdrachtgevers kunnen ze niet buiten charters , lekker goedkoop , en geen risico , u kunt op uw scania rijden omdat u opdrachtgever deze niet wil kopen .Wat extra comfort erin , maar wat als het mis gaat , als u in de berm beland , of in de ziektewet , bent u hiervoor verzekert dit is niet te betalen , pensioen noem alles maar op andere kwestie's zelf moet oplossen .
Denk niet ik ben Big Boy big balls , en ga nu even dikke prive auto leasen , dat je eigen ondernemer bent betekent niet dat je kan leven als god in Frankrijk dan kom je bedrogen uit , pas ook op met rekening courant , ik denk dat de meeste ondernemers minder verdienen dan het personeel , maar lijkt allemaal pracht en praal , pas op er is veel stille armoede , het meeste geld verdien je door zuinig te zijn , dit is je eerste verdienste .
Even over een pensioen , hoe ga ik het doen , neem ik risico , bijvoorbeeld brand new day , dit gaat op aandelen basis , hier staat ook heel duidelijk , je kunt je inleg verliezen , dit zegt genoeg , ook via de bank hoef je geen aandelen te kopen hier houdt je niks maar dan niks van over , heb ook wat van dat spul gehad 0,0 rendement , ook als Mohamed Atta nog eens even een stukje gaat vliegen ,en de towers even platlegt heb je een probleem .
Voorbeeld had een aflossingsvrije hypotheek erbij 0,0 risico volgens Albert Gros , mooie grafieken , op je 42'e miljoeniar toen deze man de torens invloog had ik dus in 1 keer twee hypotheken , is maar een voorbeeld , dus als je zeker wilt zijn ga je naar de bank in mijn geval ING en sluit je een pensioen af , ben je zeker dat je geld hebt naar je werktijd is maar een tip , alles wat met aandelen te maken heeft is risico , helemaal als je een risico profiel kiest , defensief gaat het niet zo hard maar wel zeker geld , laat je goed voorlichten pas op wat je doet .
Heb je geen buffer , wil je veel verdienen , ben je middelmatig chauffeur , denk je niet over dingen na , zou ik het niet doen .
* Waar moet je rekening mee houden
Bepaalde dingen staan er vaker in denk hier over na vooral als je hem helemaal least daarom staat het er ook vaker in **
* Heb je een vrouw of vriendin gaat die het trekken als jij altijd weg bent ? Onderschat dit zeker niet .
* Kun je goed tegen alleen zijn je zit s'avonds vaak alleen internationaal helemaal zorg dan voor een APJE van ZIGGO of zo op de computer televisie kijken .
Maak niet de fout om in de routiers de grote jongen uit te hangen , voor je het weet heb je een alcohol probleem , nee jij niet ,en dan wordt je boos , nou pas maar op . is alleen maar een waarschuwing ,als je gaat rijden op routiers in de kroeg wilt zitten , en rijuren gaat laten liggen , dan heb ik nu een mededeling voor jou blijf in loondienst , anders ga jij minimaal rendement uit je auto halen .
Kun je met geld omgaan , ook je vrouw / vriendin , is er een kinderwens , denk overal over na want dan verandert er veel , dat weet ik uit ervaring , je mist veel en dan gaan overdenken , is die auto mij dat waard " als je bezig bent is dit te laat " Werk je voor een baas kun je makkelijk veranderen , pas hier mee op als je een auto least , heb veel mensen zo het schip in zien gaan.
Andere optie naar BAS als je wat eigen geld hebt , koop een knappe DAF met ton of 3 a 4 op de klok en begin daar mee , dan kun je over 5 jaar een mooie machine kopen die helemaal van jezelf is , moet je wat je best doen en zuinig zijn , maar zuinig is het toverwoord om geld te verdienen , als je het niet hebt , kun je tegenwoordig al een knappe machine leasen voor een paar 100 Euro , stort je niet in het ongeluk .
Heb je een mooie auto gezien , er staat een chassis nummer in de deur , chassis balk voor staat vaak op foto's van handelaar , jou dealer kan jou dan vertellen wat voor onderhoud er geweest is en wat je kan verwachten , wat voor tacho zit erin hoe zijn de bandjes , wat voor bandjes , tacho en bandjes ben je 5000 euro verder remblokken en schijven weer 5000 roetfilter weer 3000 dus 1 telefoontje kan je veel schelen , is allemaal voor eigen kosten nu , en misschien kun je ze in de beurs houden , zijn allemaal maar tips .
Bij de Mercedes vraag ik dit ook wel eens als ik wat heb , was 1 bij had 12000 achterstallig onderhoud is hij geen 52 maar 64 is alleen voorbeeld , een dealer wil jij dat tevreden bent dus zal meewerken aan advies , nou dat is bij de MERCEDES super , ik kan en wil hier ook geen lelijk woord over zeggen , Edgar en Iebe doen dat super en laten jou niet in een gat vallen .
Om u even een voorbeeld te geven als u een nieuwe SCANIA koopt meteen de duurste maar even nemen zal er wel tussen de 3000 of 3500 km in moeten wilt u alles kunnen betalen , auto , onderhoudscontract , diesel , afschrijving , salaris hoger dan een loondienst chauffeur ,want we nemen deze stap niet voor niks , pensioen , ongeschiktheid , dan is er al leuk geld weg maar zou het wel regelen als je straks na je loopbaan in de plaatselijke fietsenstalling , je pensioen aan moet vullen , je zult niet de eerste zijn , een gewaarschuwd mens ............
Als u een SCANIA koopt omdat u een Scania , wilt rijden , met alle toeters en bellen , maar in de bovenkamer , zakelijk deze dingen niet kan scheiden , maar u zult dan een probleem krijgen , later dan , want er wordt niet heel veel verdient , dus blijft ook niet heel veel over , dan zou ik gaan werken bij mensen die zulk materiaal hebben en uzelf niet in de problemen werken , heb helaas best een paar mensen gekend die in dit bootje zitten , maar als de emotie boven het verstand gaat moet u eerst gaan denken en dan gaan doen.
Ook het fabeltje je krijgt er ook meer voor terug gaat niet helemaal meer op want ik houdt dit heel erg in de gaten , die Arabier heeft het liefst DAF of Mercedes , bij BAS blijven ze helemaal lang staan , maar die auto's zijn toch totaal niet sexy net als die andere foei lelijke auto's waar u uw mensen nu in stopt maar u moet het zelf weten , de meeste eigenrijders hebben toch wat smuk op de auto , u rijdt toch zelf ook in een stoere lease bak als ze u deze afpakken bent u toch ook zo onzeker als 10 anderen tot hij uit uw eigen beurs moet komen , het gaat er niet om wat er omheen zit maar wat erin zit , al draagt een aap een gouden ring......
Hoe ga je het doen
* inschrijven bij de kamer van koophandel dit is verplicht
* Het belangrijkste : zelf een vergunning hebben , ga niet op vergunning van anderen rijden , doe je dit wel zorg dan dat je een duplicaat in de auto hebt van deze vergunning houder , nogmaals haal hem zelf om veel ellende te voorkomen. Vaak moet je hiervoor betalen en een betrouwbare vervoerder zal hierom vragen als je met hem zaken gaat doen , evenals bij een boel klanten waar je je vergunning al moet tonen om te laden .
* Zorg voor een betrouwbare opdrachtgever , en niet voor Pietje uit Rotterdam , en Klaas uit Leeuwarden waar je constant achter je centen aan moet , ik rijdt voor Fritom Veenstra en is uit de kunst , geld op tijd , goed materiaal , en alles goed geregeld , maar zo zijn er natuurlijk veel meer .
* Voor een aanvraag bij de NIWO moet je ook over een geld bedrag beschikken in geld of goederen 9000 Euro , wat dus ook aangetoond moet worden door jou boekhouder , plus dat je een eigen auto moet hebben of een auto waarvan de lease of huur op jou bedrijfsnaam moet staan .
* Ben je een goede chauffeur die niet vaak wat heeft kun je het overwegen , bij elke schade verhoogt je premie van de verzekering , ben je van wat mindere kwaliteit moet je hier goed over nadenken , ligt ook aan de ritten die ze jou geven ,het werk distributie is gevoeliger dan 1 blokvracht
* Zorg voor je pensioen , sluit bij de bank wat af hiervoor , dat je naar je loopbaan niet in de fietsenstalling van de gemeente bij moet werken om het rond te krijgen voorbeelden te over , de AOW ga jij het niet van redden .
*Arbeids ongeschiktheid is een dure en je moet hiervoor gekeurd worden is een keuze , is erg duur , en wordt weinig uitgekeerd als je wat hebt verdiep je hierin !!!!!!!!
* Bereken alles goed overweeg als je een nieuwe auto koopt kostprijs auto delen door 60 maanden bij een simpele scania kom je dan op 2300 uit plus onderhouds contract is ook weer een keuze 0,08 cent per kilometer , verzekering Vinget 1300 per jaar , belasting 220 in de drie maand
* Verzekering wat ga je doen ? Basis , elke aanvulling bv koel , ADR , afslepen , trailer verzekering gedekt voor 35000 ga eerst maar uit van 600,00 Euro per maand , dus ga er maar vanuit als je meer wilt verdienen dan een loondienst chauffeur dat er minimaal 3000 km per week in moet , anders zeg ik in loondienst .
* De mensen met een dikke auto hebben elders geld verdient , of houden niks over , het kan je ideaal zijn als je jonge jongen bent , maar je bent niet de eerste die in de problemen komt , vrouw , vriendin , kind , ik heb al veel de revue zien passeren , waarvan ondernemers dachten dat die het waren , en mij op de keien schopten , voorlopig rijdt ik nog , terwijl die andere heren allang wat anders doen kraan of , kapper , instructeur , planner , doe hiermee wat je wilt , maar zorg dat je het thuis altijd rond krijgt , hoe mooi je de scania volvo of wat anders ook vindt .
* Ga je rijden dan moet je er rekening mee houden dat er de eerste 4 weken niks binnenkomt , dus je moet ook een buffer hebben voor te tanken en de verzekering , dus ga er maar vanuit dat je 10,000 in de pocket moet hebben wil je al starten . Dus houdt hier rekening mee , als je het hebt liggen is het prachtig als je het moet lenen is het een dure hobby , verzekering is ook duur ga maar maar uit 500 plus per maand , aanrijding /pallet om 750,00 Eigen risico , ook raad ik aan je te verzekeren bij de TVM omdat deze alleen transport doet en je niet honderd keer alles uit hoeft te leggen , verdiep je hier ook in voor alle soorten transport is een aparte dekking nodig bijvoorbeeld , koelers , ADR , diepladers , laat je goed voorlichten , dus als je geen food verzekering kun je geen vrachtje kip groenten fruit , kan wel maar ben je niet verzekerd voor derving door bijvoorbeeld kapotte koelmotor , maak anders een afspraak met een vertegenwoordiger van TVM , regel dit goed . houd er ook rekening mee dat er bevrachters zijn die een betalings termijn van 90 dagen hanteren , dus zoek maar beter een solide opdrachtgever dan die handel van de markt.
Kopen
* Ga je een auto kopen , heb dan goed in de gaten dat de verkoper altijd over ex BTW bedragen praat , ga je over tot kopen of leasen , komt de BTW er nog bij en dan is het gelijk een stuk duurder , je krijgt het wel terug maar je moet het eerst wel betalen , je bent het gewoon drie maanden kwijt . dat duurt drie maanden voordat je dat terug hebt .
Wat wil je
* Een dikke auto , duur in aanschaf alle toeters en bellen , zorg dan dat je alles goed berekend , en dat je niet je kaartje elk weekend aan gort rijdt omdat je nog bij de supermarkt bij moet beunen omdat het anders niet kan , deze zijn er ook , als je al een tijdje bezig bent kan er wat meer maar in het begin zou ik het maar bescheiden houden . Maak ook niet de fout om je huis eronder te zetten , of de BTW die je nog niet terug gebeurt heb te gebruiken . En dat je een arbeids ongeschiktheids verzekering afsluit , en ook een deel van je geld in een pensioen rekening , opzij zet want je bouwt niks op , zit wel flinke rente op kun je bij de bank regelen
* Bougie lift / voorloper , koop bewust een voorloper of boogielift is al 1,5 ton zwaarder vooral met dubbele montering , betekent 2 banden per naaf je kan dan geen 25 ton laden maar 21 ton , dure prijs voor een beetje stoerheid .
* Een chassis van een trekker met boogielft is langer , je bent met een 13,60 zeker 1,5 meter te lang plus dat je tegen je trailer poten en chassis bij een beetje beroerde put , sommige hebben een schuifschotel maar dan wordt je totaal weer te lang , waarschuw je alleen maar met dit soort auto's , naar Zwitserland hoef je niet daar ben je direct aan de beurt .....
Koop op ondernemers visie , wat ga je doen , laat je niet met fantasie op de loop gaan en grote nieuwe SCANIA 8 pitter kopen deze kost 150,00 Euro ongeveer met voorloper 190,000 Euro als je deze helemaal niet nodig hebt , een nieuwe auto kost ruw weg 120 a 130,000 Euro , dit ga je delen door 60 maanden weet je wat hij kost ex , dan komt de verzekering a 525 Euro , diesel , ga eest denken wat ga ik doen en koop daar een auto bij , ook het bedrijf waar jij voor werkt heeft er niks mee te maken wat voor auto jij koopt , over het algemeen krijgt iedereen dezelfde kilometers of je moet het aangeven dat je niet zoveel hoeft , du
s kom niet bij een planner te zeiken dat het niet uitkan , en meer kilometers in moeten, dus investeer bewust , in de auto die bij jou werk hoort , en voor 50,000 Euro koop je al een knappe super space cab , en dan betaal je geen 2000 in de maand maar 1400 in plaats van 2100 is 700 in de pocket x 12 = 8400 wat je meer overhoudt per jaar . Vergeet die dubbele montering boogie lift het is allemaal bere stoer , maar vergeet niet is allemaal gewicht voor niks , kost je ruimte op het chassis waar je anders tanken kan hangen koop geen auto voor de show maar voor het werk wat je ermee gaat doen , kijk wat voor vooras eronder ziet met een 9 tons vooras mag je al twee ton meer laden dan met een 7 tons . Ook de assen van de trailer kunnen verschillend zijn dit staat op het kenteken van de oplegger dan dit bij elkaar optellen dan weet je wat je technisch mag laden
Wat voor auto ga je kopen
Dit hangt van jezelf af waar jij je het best bij en in voelt , ook zitten er aan bepaalde auto's bepaalde prijskaartjes waar de SCANIA de kroon spant , niet terecht van de binnenkant in elk geval niet , het beste kun je een goede gebruikte kopen om de prijs wat te drukken , en om niet zo hoog uit te komen in je lease mocht je dit overwegen ......beste is helemaal zelf betalen .
* Ieder geval een wielbasis die langer is dan 3,60 meter anders heb je een probleem met de bochten , als je met koelers of bulken gaat rijden zal hij in de knik de cabine niet raken bijvoorbeeld met een hele steile put , dus minimaal een 3,70 liefst 3,80 of 3.85 meter . Ook met tautliners van Krone of pacton heb je dan een probleem , de linkerkant kun je de fender openmaken dan kun je hem los maken rechts is de fender vast vast dus moet je de auto verrijden wat weer een streep op je kaartje geeft dus minimaal 3,70 meter wielbasis .Wielbasis is afstand van hart voorras tot hart achteras bij een 4x2 trekker .
Hoge of lage cabine
Als je de hele week in de auto woont net als mij is een hoge cabine heel fijn , maar is met takken weer minder , voorzie de auto gelijk van de nodig luxe als een goede omvormer en koffie apparaat en natuurlijk een koelkast en een ping / magnetron . Een voorraadje proviand , vroeger ging er een blik Struik in de uitlaat , tegenwoordig in de ping .
Personeel
Mocht je overwegen om personeel te nemen , bezint eer gij begint , zorg dan voor een opdrachtgever die alles regelt , als jij rijdt en de handel moet regelen valt vaak tegen , ook zal deze man niet dezelfde spirit hebben als jou , bij het uitzend buro hangt hier een kostenplaatje aan van ongeveer start ongeveer met 34 euro de allergoedkoopste is ex en komen nog kosten bij , bij een D 6 chauffeur kun je de poeplap wel trekken, plus alle toeslagen / onregelmatigheid , nacht vergoeding een tarief , hier heb ik het over 1 chauffeur , als je meer inhuurt zal het goedkoper worden , als je ziek wordt zul je hier terdege rekening mee moeten houden , 45,00 en als je geluk hebt 50,00 Euro per uur voor een kale trekker daar moet nog bij de auto / diesel / verzekering / belasting , dus kun je ongeveer uitrekenen wat je overhoudt , voor die paar tientjes per dag doe ik het dus niet , 1 keer schade en je loopt achter , dan denk je laat ik hem ook in de nacht rijden dus 24 uur , nou trek dan helemaal de poep lap maar , want nachturen zijn helemaal duur , maar begin maar eens te rekenen , alleen heb je het prachtig , niet iemand die zondagmiddag nog even afbelt , en redt u reet , want de auto zal toch weg moeten hoe dan ook , dan maakt u van uw probleem het probleem van uw opdrachtgever , die vervolgens de hele planning over de kop moet gooien , want bij het uitzend buro word de telefoon niet opgepakt in het weekend , nog een keer spring niet verder dan je pols lang is , dus een dikke 8 cilinder voor distributie werk is echt niet nodig maar daar kom je vanzelf achter , koop een auto op wat je gaat doen , ik vindt een 8 cilinder ook mooi maar naai mezelf , ten eerste in brandstof en ten tweede in aanschaf . Denk niet bij veenstra kan het ook want die hebben vaak contracten met klanten en hebben een ander tariefbeleid dan een eigen rijder heeft , dus denk hier goed bij na voordat je wat bijkoopt , met een dure krijger erop . Bij Veenstra hebben we geen 8 cilinders maar gangbare vlootauto's , zonder toeters en bellen , maar net ogenend en goed onderhouden , wat de chauffeurs van deze auto's zeer te prijzen is...
Loodsen / overslag
Heb je de smaak te pakken en wil je ook nog gaan wharehousen , houd dan rekening met veel extra kosten want als je beide wilt auto's en wharehouse en de klanten bedienen , en vooral de ICT gaat veel geld slurpen , ook moet je mensen aantrekken die van de hoed en de rand weten met losafspraken vastzetten met cargoklik , en zorgen dat de auto's er op deze tijd en er ook zijn , anders sta je de hele dag te kijken , als je 1 klant hebt gaat het wel maar wij gaan nooit met 1 klant weg , meestal met stuk of 10 en dus ook een planner moet hebben die dit kan sturen en de know how heeft , en deze zij er niet zoveel , mensen die over de grens spreken , bij Veenstra zijn er aparte mensen voor , want je kunt je niet redden met steenkolen Duits of Frans , ga je huren wat voor vloer ligt er in de loods in verband met punt belasting met zware vracht , je moet stellingen heftrucks pallet voorraad , en goede heftruck chauffeurs , dit is ook weer een dingetje , want als alles beschadigd ben je je klant zomaar kwijt , ook zijn in Heeg wel klanten weggegaan maar de concurent kon het niet waarmaken niet om lading schades maar om geld , ik zeg nogmaals groeien is goedkoper aanbieden en ik heb het nu weer in de auto , dus als jij je tent zo wil laten draaien als Fritom Veenstra wens ik je veel succes , gaat je niet lukken . ik kan nog veel meer vertellen maar neem van mij aan dat het niet zo simpel is , en als jij het zo voor elkaar hebt als in Heeg heb je al veel personeel en vele hindernissen genomen , ook zeg ik erbij dat mijn adressen vaak heel dicht bij elkaar liggen soms wel in dezelfde straat , binnenlands helemaal , zo fijnmazig netwerk heeft Veenstra Europa breed , de blokvracht is vaak voor iemand anders of retour , Ik zeg succes
Oplegger
* Zelf kopen of met oplegger opdracht gever , is eigen keuze , vaak word deze gemaakt door de opdrachtgever omdat opleggers vaak voor geladen worden , zul jij je eigen oplegger niet vaak zien , is ook weer een keuze .
* Wat ga je doen , auto leasen , huren , kopen , ben je nieuw in transport , wil je zeker zijn dat het wat voor je is zou ik eerst huren , of je moet al chauffeur zijn en helemaal achter je keuze staan , dan komt de vraag leasen of kopen .
* Heb je een paar centen altijd kopen , kom je niet voor verrassingen te staan mocht je ziek worden , als je afgekeurd word verkoopt de lease maatschappij jou auto en wat er over blijft moet je alsnog betalen dus de hoofdsom min de opbrengst auto mag je nog ophoesten . hoe duurder de auto des te meer te betalen , houdt dit maar in je achterhoofd , als je dan een uitkering hebt zal je toch ook over na moeten denken......hoe het rond te krijgen.
Auto's
Een verkoper is heel makkelijk , met extra's als PTO en pompen deze zegt regelen wij en nemen we mee in de lease , misschien kun je in Joure ook eens vragen daar bouwen ze ook PTO en pompen op , als de monteur in de auto stapt om hem weg te brengen is de eerste honderd euro al weg kun je ook zelf doen , of ieder geval informeren .
Tol kast / tank pas
Kan via DKV, BP zorg dat je snel je kenteken weet kun je de kast aanvragen , dit kan wel drie maanden duren . Tank pas , kan overal je moet wel toestemming geven voor automatische incasso , bij alle aanbieders groot en klein , en maak je limiet nooit te hoog zeker niet onbeperkt bijvoorbeeld tankinhoud . Gebruik deze alleen voor te tanken , houd je overzicht op je rekening . Zorg voor meerdere passen die je apart bewaart .
Maut / Tol
Hoe ga dit regelen een box is zo aangevraagd , maar dan de verrekening met je klant of in je tarief , als je voor een vaste opdrachtgever rijdt kun je dit terughalen maar als jij een rit van de markt pakt zal je het toch even moeten verwerken in het tarief , dus zal je het moeten berekenen , op de markt krijg je een prijs en is het take it or leave it dus moet je de rit van ter voren al berekend hebben . Duitsland heeft geen BTW Frankrijk en Belgie wel weer .
Je betaalt belasting voor je auto 220,00 Euro in de 3 maanden daar komt nog bij een eurovinget , dit kun je op twee manieren doen , voor een heel jaar 1200 / 1300 Euro of als je alleen italie of zuid Frankrijk , rijdt voor twee dagen , kun je op internet boeken en kun je betalen met het nummer van je tank kaart . Als je het vergeet kost het 295,00 Euro weet ik uit ervaring .
Auto's
* Wat voor auto moet het zijn , wat voor werk ga je er mee doen , zit je in de containers , walking Floors , koelers , kippers , diepladers , steenopleggers , bij een steenoplegger heb je twee optie's , je kan ook een 4 assige oplegger kopen kun je met een 4x2 trekker rijden , ben je flexibeler , dan is een voorloper noodzakelijk kwaad , heb je ook 2 soorten in gewone maat band die mee stuurt , of een baby as die star is voordeel van een baby as is dat je meer ruimte op het chassis hebt , voor bv tank of PTO tank , met een voorloper met groot wiel houdt je weinig ruimte op je chassis over , dus een kleine actieradius . Meest gangbaar is 4x2 heeft veel voordelen dat je veel ruimte aan het chassis om tanks te hangen en de accu's achter in het chassis te plaatsen , en de AD Bleu tank achter de cabine voor maximale tankruimte op het chassis , bijvoorbeeld 1400 liter x 4 = 5600 km op je tanken ga ik uit van 1 op 4 en gemiddeld werk , dus in Belgie of Luxembourg tanken loont dan zeker .
Koop je een tweedehands auto kijk dan van wie deze geweest is als er een PTO aftakking opzit kun je er gerust 20 a 30,000 km bij op tellen omdat deze vaak lang staan te lossen dus de motor dan gewoon draait , bulk en tank bedrijven hebben dit veel , kijk ook naar de staat van het onderhoud van de auto MBT de roetfilters dit zijn dure jongens , en dergelijke , banden kosten compleet voor en achter 2700 Euro EX , kijk hierna bij de aanschaf , beschadigingen in rijding , Spijkers en profiel dikte , gesneden banden mag in Duitsland niet, luchtfilters noem maar op , bij de dealer kunnen ze op chassis nummer alles naar boven toveren , doe dit voor je hem koopt kan je veel geld schelen , gewoon optie op nemen en even met de dealer bellen . koop je een auto voor een walking floor dan is een gewone PTO niet genoeg je moet dan een ventiel ertussen hebben die drukt en pompt dus niet alleen pompt voor een kipper kan dit weer wel , kijk ook naar de lamellen in de vloer zijn deze beschadigd , waar is deze voor gebruikt want als er fijn staal mengsel of krullen mee zijn gereden is het lastig om hem weer schoon te krijgen voordat je weer wortels kan laden of zo , denk niet dat dit lukt . mooi zou zijn als er ook ogen voor lading zekering inzitten voor enkele geladen pallets vast te zetten . Mocht je een walking floor kopen kijk dan of er een dikke vloer in zit hebt namelijk dunne en dikke vloeren . Kijk ook naar het zeil van het dak is dit goed of niet goed waterdicht gescheurd nog goed bevestigd
Belangrijk
Houd je kaartje zo netjes mogelijk , met rusten en pauze's .
* Als je voor geladen weggaat kun je er niks aan doen als er geen matten onder zitten.
* laad je zelf een oplegger gebruik genoeg anti slip matten , dit ter voorkoming van het schuiven , als ze je aanhouden kunnen de pallets erin blijven en je niet hoeft te lossen , anders moet je lossen om de matten alsnog te leggen en weer te laden , of een bekeuring te ontvangen , denk hier met een tautliner heel erg om , span dingen af vooral in Duitsland , in de bau stelles waar je oplegger vaak scheef komt te hangen wil het spul wel schuiven , ook niet te hard een baustelle inrijden . Met een kleppen trailer kijken ze anders , maar alsnog matten leggen .
* je zal niet de eerste zijn die de IBC'S in de kleden heeft hangen met een schotten trailer is dat risico wat kleiner IBC'S , altijd matten en bij enkel altijd afspannen , altijd langzaam door de bochten en afritten vooral in Duitsland , daar zijn de afritjes heel kort soms , laat je niet verrassen . bij een collega bedrijf gebeurt het namelijk nog wel een maar die hebben alleen maar tautliner opbouwen.
* de Duitse politie wil dat je een dwars plank plaatst en matten plaatst bij deze oplegger niet aanwezig ,maar geladen voor binnenland , als er matten aanwezig zijn altijd gebruiken bij IBC deze gaan op de loop , nogmaals eigen verantwoording ik vindt het wel een veilig gevoel , het werkt wel !!!!
* Als er een kraan of auto met heftruck moet komen om het recht te zetten kost veel tijd en geld , denk hier goed om .
* Geloof niet alles wat je hoort en rijdt je eigen race
Overbelading niet meer dan 10 % anders moet je lossen ergens onderweg , een groot bedrijf heeft hier vaak wel een oplossing voor , maar voor jou als 1 pitter word het al een stuk minder om het ergens , te lossen want je moet het ook weer ophalen dus kost dubbel geld dan , met kippers en walking floors komt dit vaak voor . Laat je niet verleiden voor een paar euro's .
Tautliners met klep
Hiervoor ben je een stekker nodig , heb je accu's op de trailer moet je een driepolige stekker hebben met een terugslag relais , dat deze je accu niet leeg trekt als je per ongeluk de massa sleutel vergeet uit te doen kosten ongeveer 500,00 Euro EX BTW . Ook kun een platte stekker doen voor een oplegger zonder accu"s rechtstreeks van je eigen accu,s deze moet er steeds weer tussen uit voor en na gebruik , wat dit kost weet ik niet . Ronde stekker zit vast aan de trailer pas op met afkoppelen !!!!!!
Zie afbeelding onder
Verdere dingen
ADR pakket 129,00 / Brandblusser 2 keer 6 kg / 1 keer 1 kg cabine / pechlampen , paar extra spanbanden / wat roest matten / krik / diesel doppen met slot , reken hier ook eens even 500,00 euro voor / sneeuw kettingen 600,00 Euro is al 1100,00 komt er ook nog even bij voor het mooie .