Voor de doorgewinterde chauffeur zal er niks meer tussen staan , maar als je nog niet zo lang rijdt kun je er misschien nog wat van opsteken , dan zou ik het helemaal even doorlezen .....Je hoeft het niet te lezen is puur informatief
Voor de mensen die overnachten , heb goed in de gaten dat de auto de enige schakel is die niet beveiligd is , dus met gevoelige lading , weet waar je overnacht , is het verlicht zijn er meerdere auto's daar , bij voorkeur autohof / truckstop / verlichte parking .
Transportbedrijven hebben het over hun super beveiligde wharehouses maar vergeten vaak ook even dat het van A naar B moet en er een overnachting gemaakt wordt jij ook aan de beurt kan zijn
Ik ben nu 4 keer aan de beurt geweest mensen in de trailer twee keer overval in de cabine 1 keer platgespoten 1 keer onder bedreiging , 1 keer onder bedreiging deel lading kebab spiesen af moeten geven , dit gaat je niet in de koude kleren zitten , voorral omdat deze mensen uit je trailer moeten hadden 30 min in het viswater gezeten ging naar Boulonge sur mer , mensen dachten dat ik naar Engeland ging , dit is spannend hoe gaan deze mensen reageren , maar de politie gebeld heeft de mensen eruit gehaald , was bij Gistel in Belgie , ik zeg het zit in een klein hoekje pas op jou baan is niet zonder gevaar
Mocht je je onveilig voelen kun je ook een bandje tussen de deuren doen zorg dan dat je een klein bandje bij de action koopt , zal foto's bijvoegen
Zweef niet teveel op straat , je bent altijd alleen , in Bolsward is ook iemand op het bolwerk zonder reden mishandeld , afgelopen week ook even op pad geweest was gewoon overdag in Dessau en Dresden waren allemaal groepjes meer zal ik er niet over zeggen maar voel mij dan niet heel happy , voor je het weet is het raak
Ga je bij de klant slapen voor de deur , bij gevoelige dingen , het personeel van de klant weet precies wat jij komt brengen , dus wees hier weer voorzichtig mee , ben je leeg of alleen grondstoffen of half fabrikaten noem maar op kan het , maar bij gevoelige dingen bij voorkeur niet doen .
Als je binnenland rijdt heb je hier wat minder last van omdat je dan over het algemeen thuis bent s"avonds .
Ook voor de 36 urige werkweek hoef je dit werk niet te gaan doen , ook voor regelmatigheid hoef je dit niet te doen , vaste tijden kennen wij niet , lossen vaak al vanaf 04,30 bij sommige rewe's s' morgens hebben te maken met tijdslotjes en venstertijden , dus ben je van de luie , ga alstublieft een deurtje verder en laat je goed voorlichten , of ga dan bij een bedrijf met eigen vervoer werken zoek eerst uit wat de haken en ogen zijn licht je graag voor , internationaal leef je de hele week in de auto het sprookje van het hotel kun je rustig vergeten , slaap liever in de auto dan in het hotel , is persoonlijk .
Het is een mooi vak maar je moet er veel voor laten ben jij een sociaal beest , denk dan weer goed na internationaal ben jij bijna altijd weg
* Probeer ook in een nette spijkerbroek te lopen , zonder scheuren of gaten , of bedrijfs kleding , heeft twee reden als je in een jogging broek op pad gaat wat tegenwoordig heel normaal is vroeger hadden alleen oostblokkers dat geeft bij mij een super ongemotiveerde indruk , als is hij van Vitton , dis samen met een zootje tattoos, kaal geschoren kop en je bent klaar , hoop dat je dat snapt , dat ouders hun kinderen hier niet op wijzen.
* Ook vindt ik het ondankbaar naar uw werk gever / klant niet kunnen , deze betalen uw salaris , als u ouders u dat fatsoen niet bij kunnen brengen vindt ik diep triest , maar vaak zijn de ouders ook zo
* Het tweede is dat je gewoon ongemerkt dik wordt als je een spijkerbroek aanhebt voel je dat je aankomt en neem ik maatregelen , met een joggingbroek merk je hier niks van en ben je binnen de kortste keren tonnetje rond , zie hier onderweg meer dan genoeg van snap niet hoe deze de zijkanten nog open krijgen , een tattoo gaat niet meer weg ook niet als je gaat laseren , en van overmatig eten heb je veel werk om het er weer of te krijgen net als tegenwoordig de 50 ers die het geloof ik helemaal niks meer uitmaakt , maar zelf weten ......
Chauffeur worden
Je kunt op vele manieren chauffeur worden , het uitzendburo / transport bedrijven bieden constructie's aan pas hier mee op er wordt gezegd dat het gratis is , dit is het niet , maar lees dit contract goed door hier zal in staan dat je een bepaalde tijd werkzaam moet zijn voor deze club meestal 3 jaar , dus kun je niet weg of het bedrijf moet je overkopen .
Even een ding als eerste , oordeel niet te snel over een collega , vandaag gebeurt het hem morgen gebeurt het jou , schade doet niemand met opzet , en probeer ten aller tijde rust te bewaren , dit zeg ik uit eigen ervaring , ondanks druk van de planning !!!!!
Een tip is het krap nauw of heb je veel uitzwaai , stap uit en kijk wees zeker dat het kan , kijkt er iemand dan nog rustig rijden , je weet nooit wat voor kijk deze man er op heeft , een aanrijding is een deuk in je ego , en een formulier kost sowieso een uur . plus dat Miquel er ook nog veel werk van heeft , ook op smalle weggetjes , bijvoorbeeld in Duitsland geld ook weer rustig aan , jou oplegger loopt binnendoor dus je bent altijd fout , probeer zo rustig mogelijk te doen en probeer overzicht te houden , is mij in het verleden ook niet altijd gelukt , daarom deze waarschuwingen .
Dit is heel belangrijk
Dus zorg dat je een vrouw hebt / krijgt die sterk in de schoenen staat , en super zelfstandig is , ook met het oog op kinderen , ze moet het wel aankunnen , als je de hele week weg bent . Dit is vaak niet makkelijk voor thuis , denk hier heel goed bij na . Ook in de puberteit kan het zwaar zijn , vaak wil men niet links en rechts , dit is ook een fase waar je als vrouw sterk in je schoenen moet staan als jij de hele week weg bent . het begint met de maxi cosi , maar het gaat allemaal razend snel dus neem tijdig je beslissingen wat dit betreft.....er komt veel op het thuisfront aan , school , opvoeding , school Apps , ouderavonden , magisters , Zermelos , huishouding , vaak nog een baan of deeltijd baan , jouw wasje voor de volgende week . Dus denk niet ik werk hard , want thuis loopt het ook door , en als dat goed gaat heb jij onderweg een hele zorg minder , maar jij hebt s'avonds als je de kroegen kent , en vaak op tijd stilstaat dat staan wij bij Veenstra , een rustig leven , dat is thuis met een paar kinderen wel anders , dus dat zou ik waarderen als ik jou was . Zorg ook dat je goed contact houdt en bereikbaar bent voor thuis want vergis je er niet in wat er op deze dames afkomt en het erg frustrerend als je niet bereikbaar bent , dat is deze tijd heeft zijn voor en nadelen de digitale vooruitgang .
Belonen
Maak niet de fout om jezelf te belonen als het goed gelopen heeft met drank , snacks en dergelijke , 1 keer is natuurlijk niet erg maar als jij elke dag maximaal eet of drinkt dan kun je het aan de lever hart en dergelijke krijgen , dat is niet zo erg , maar je krijgt dan een probleem als je een lening arbeidsongeschiktheid of hypotheek aan wilt vragen , mocht je hiervoor onder behandeling komen in het ziekenhuis .....
Eerst even dit je zit voor twee dingen op de auto , de eerste moet zijn passie voor het vak anders hoef je er niet aan te beginnen , tweede is verdienen , hier zeg ik even bij , maak niet gelijk alles op wat je verdient zet wat opzij , dus geen dikke auto's en dergelijke maar reserveer dit eventueel voor een huis in de toekomst , hoe meer jij aanbetaalt hoe minder premie je betaalt , kan net het verschil zijn voor een bepaald type woning dus wees zuinig met je geld je kunt het maar 1 keer uitgeven .
Echter zit er een ader onder het gras , het kan je ook geld kosten , discussies over wie de boete gaat betalen zijn mij niet vreemd , dit kan zijn voor snelheid , overtredingen voor verboden in te rijden vooral in Belgie 360 eurootjes, naar de kroeg rijden , en er zijn vele andere dingen aan te wijzen , dus pas goed op je tellen dit kan aardig oplopen . ook kan dit te maken hebben dat er veel druk opzit op het moment omdat het erg druk is en door het personeels tekort meer adressen in een auto gaan , in Duitsland zijn veel controles op moment op snelheid vanuit de kliko of combo kom je lekker op de foto .
Wil je chauffeur worden zoek dan eerst uit wat je wilt , nationaal of internationaal , dan hoef je niet iemand zijn tijd te verdoen met een gesprek waar je niet helemaal achter staat , zoek eerst uit wat een bedrijf doet , met koelers / verse vis en vlees ben je vaak het weekend weg , en of dat in jou plaatje past , internationaal ben je ook vaak op zaterdag thuis of helemaal niet , met het oog op kinderen , voetbal , rijden , kantine , hobby's , en andere dingen moet je hier goed bij nadenken , want je bent vaak de hele week weg , en dat je vrouw er alleen voorstaat .
Dikke auto's betekent veel weg , vis , fruit , vlees , verse handel , zoals ik al aangaf , op vast geld rijden , dit kan beteken dat je een deel van het speciale interieur zelf betaalt maar word dus gekort op je loon , dus geen CAO hebben , of een beetje drugs bij de bloemetjes ,
Om te beginnen :
We zitten niet in de stal van verstappen , rijden rustig , ook in de bochten en vooral op rotondes , wil je rauzen is dit niet de geschikte baan voor jou , wij rijden met groupage , dus vaak geen blokvracht , ook bij sommige collega ,s denk ik vaak als dit maar goed gaat , rijdt je binnendoor , weer naar de aard van je lading niet als een gek door de bochtjes , zeker niet als er ook een pallet enkel achterop staat , wees je er van bewust dat ook lading schade , schade is die verhaald wordt op iemand zijn beurs of verzekering , dus niet alleen rij schade' s , denk hierom . Ook met zak goed die je in een vierkantje laad 1 lang 1 breed geen racebaan , want als je op de zaak komt , en alles weer rechtgezet moet worden zijn ze dus op de loods niet blij , want deze hebben vaak nog veel te doen , dus rustig rijden altijd
Ook een dingetje is achteruitrijden, hier moet je ook weer dubbel uitkijken
* Neem je ruimte !!!!!!!!!!
* Bij situaties waar de weg smal is bij boerenerven weet waar je trekker blijft beland ik niet in de berm of sloot , staan er palen of bomen waar je je spatbord of tank kapot kan rijden, want als jou oplegger er dwars achter staat heb je totaal geen zicht meer wat er achter jou kopschot gebeurt .
* staan er verkeersborden in de weg die je met het kopschot kapot drukt, probeer een Quick scan van de weg te maken met borden kleine lage paaltjes, bermen waar je in terecht kan komen
* Rijdt altijd langzaam achteruit ook al is de ruimte groot genoeg om je ding te doen , pas ook op bij docken op de geleiders met je klep en spatborden, vooral de spatborden van de Krones willen er wel af bij de geleiders van de docken , zo recht mogelijk erin , en pas wegdraaien als de spatborden de geleiders voorbij zijn .
* De laad docken zitten niet altijd op de zelfde afstand van elkaar , probeer altijd even te kijken hoever ze naast elkaar zitten in Heeg heb je ook wel verspringende docken , dus als het krap is pak je ruimte en probeer zo recht mogelijk voor het dock te komen , doe geen moeilijke dingen, en anders nog maar een keer of nog maar een keer alles is beter dan schade ....
Ook met een 13,60 oplegger is het vaak oppassen , je hebt een groot kopschot dat als je de bocht omgaat je hele spiegel bestrijkt je ziet dus niks meer , ook komt je trekker dwars voor je oplegger te staan en steekt buiten de uitlegger pas op met hekken / paaltjes / betonnen afzettingen op parkeerterreinen die achter jou kopschot verdwijnen , ook met inparkeren in Duitsland is vaak krap , doe niet sportlife zo vaak gedaan , het is zo klaar want je moet je kopschot in de gaten houden , maar ook je rechterkant , overzie de situatie goed twijfel niet doen want als je er krap instuurt is het vaak een probleem om hier schadevrij achteruit weer vandaan te komen .
Vertrouw je het niet stap dan uit en ga kijken !!!!!! is maar een tip
Team work
Je werkt ongemerkt in een team , van planners , collega chauffeurs , autoladers , iedereen probeert het zo goed mogelijk te doen , het kan ook voorkomen dat je iets moet doen wat je niet aanstaat , bijvoorbeeld als je Francofiel bent om een of andere reden naar Duitsland moet , neem maar van mij aan dat een planner jou tevreden probeert te houden want dan presteer je namelijk beter, echter kan bij een collega thuis wat mis zijn , misschien volgende keer bij jou , en dat er even geschoven moet worden , dat je om een of andere reden thuis moet zijn , dan word er ook voor jou geschoven , er is vaak een reden voor alles , en je moet ook eens over wat heen kunnen stappen als je gecorrigeerd word , want bij Veenstra heb je al heel veel vrijheid om je zegje te doen , ga maar eens bij een ander bedrijf werken en je zult het ondervinden , kan je zo een paar voorbeelden geven , jij kan wel tegen een planner tekeer gaan , maar denk je niet dat een planner jou soms wel door de telefoon kan trekken , omdat je net dat extra stapje niet wilt doen , net wel of niet lossen of laden , voorbeelden te over . Voor de chauffeurs met een groot ego , als er door een planner geprobeerd wordt te overleggen of deze jong of oud is , gebruik alstublieft geen thermen dat ze u niets hoeven te vertellen ik ben altijd van mening dat ik overal wat van kan leren en mag graag overleggen hoe het te doen , u kunt ook eens naar anderen luisteren , we weten allemaal wel dat u het ongelofelijk goed kan en weet en het altijd goed doet , maar laat een ander ook zijn idee brengen , misschien leer jij er nog wat van ook gesnauw en gedoe laat het achterwege , het kan een houding zijn als ik sommige mensen was zou ik dit een beetje aanpassen . jij hebt maar 1 auto en hebt vaak in de hand , een planner is de hele dag aan het schuiven en doen om het iedereen naar het zin te maken vergeet dat niet , ook zijn er mensen die om en om werken dan weer wel dan weer niet , dit is ook een grote puzzel , ook heb je klanten met klep lossing of koeler , hier speelt de materiaal inzet weer een rol , hier moet in de planning rekening mee worden gehouden ook dit moet weer opgelost worden , dan hebben wij het een stukje makkelijker neem dat maar van mij aan . ieder zijn vak .....
** Paar tips
* zet je koffie of thee in de auto , motor laten lopen dit neemt veel stroom namelijk net als de magnetron
* Sta je lang stil schakel omvormers en dergelijke pas in als je ze nodig hebt
* Laadt je batterijen bv lap top onder het rijden heb je meer stroom over als je stilstaat
* kijk of je werklampen uit zijn als je de auto verlaat
Bij langere tijd alle verbruikers uit , ook de koelkast omvormer lampjes / led strips , als je een weekend overstaat zorg dat je de accu's niet leeg stookt , bij veel auto's houden bepaalde dingen dan op zoals binnen verlichting in de kastjes en dergelijke , laat in de winter anders de motor een paar keer lopen om de accu's bij te laden als je de hele dag de computer en andere gebruikers inschakelt , de accu's willen wel leeg , mijn auto heeft accu managment dus als het goed is start hij altijd , bij andere merken kun je de stand opvragen van de accu's op het dashboard , vooral in de winter willen ze wel leeg , houdt dit in de gaten , want de accu's willen wel leeg , stand kachel , airco stand , werklampen , zorg dat je weet hoe dit werkt bij jou auto .
Zorg dat je weet waar de accu's zitten , en hoe je aan moet starten en of er bijvoorbeeld koppelstukken zijn om te starten , bij mijn auto zitten ze bij het linker voorspatbord goed toegankelijk , heb je een eigen auto verdiep je in deze dingen , dat je niet voor verassingen komt te staan
Tautliners / tautliners met kleppen
Bij Veenstra hebben we tegenwoordig voor internationaal transport kleppen trailers met tautliner opbouw is ideaal en scheelt veel controle op de lading zekering , en op ADR is de controle dan ook minder , deze zijn ook voorzien van een klep en schuifdak , wat staal laden door het dak aardig lichter maakt , echter de oude tautliners hebben ook een schuifdak maar als je dit open maakt doe dit met beleid want deze rollen niet zo mooi als de nieuwe , en haken wel eens even , graag voorzichtig aan AUB .
Paar tautliner tips
* Rijdt nooit met het voorste schot naar beneden en neem zeker geen bocht je rijdt je spatbord of achterlampen van de trekker geheid kapot.
* Bij het laden van de trailer de kist altijd dicht , jou trekker zal gaan zakken en jou deksel van de kist kapot drukken .
* Bij rijden met de deur open , als er geen rubber op de vanger zit dan heb je ijzer op ijzer dan rijdt je 5 meter en glijdt los waar je weer schade van kan krijgen , doe dan een stuk roetsmat tussen de deur dan blijft hij zitten
* heb je skirts op je trekker doe dan even een matje ertussen dat je verf niet van de skirts afkomt dubbel ertussen blijft prima zitten en beschadigd niet .
* zorg dat je tico's tijdens het lossen in zijn anders steken ze door de tank of banden als er een heftruck tegenaan drukt .......
* Foto links is niet goed , zeil wil op gegeven moment niet strak meer dicht , dus doe wat meer moeite met dichtmaken zoals op foto rechts , is wel goed ....
* Achter deuren willen niet dicht , doe dan beide tegelijk dicht dan lukt het vaak wel staat dan beetje scheef of is scheef beladen
Schuifdaken
Mooie uitvinding maar behandel het met zorg
* Hoe ga je te werk
* je pakt de altijd makkelijke veenstra dakstang uit de deur
* je drukt de achtertoog omhoog
* dan zie je een draad deze trekje lichtelijk aan met de altijd makkelijk Veenstra dakstok met haak
* zie foto's en klik aan
* Als je naar de zijkant kijkt zie je borgingen als je de draad aantrekt gaan de borgingen los je trekt hem zover naar voren dat de borgingen achter de vergrendeling komen , dan laat je de draad los de draad is alleen om de borging los te maken , dus niet aan de draad het dak naar voren trekken , je draait de altijd makkelijke Veenstra dakstok om en drukt het dak naar voren aan de dwars stijlen , als het niet verder wil en het dak is nog niet naar voren , druk dan in het midden het dak naar voren dan zul je zien dat het dak verder gewoon naar voren gaat , dus niet als een holbewoner aan dat dak raggen maar met beleid , vooral met oudere daken , bij de krones heb je voor geen blokkering bij de smithzen wel en dus het dak zal dan terug rollen , mijn tip luchtvering trekker naar beneden anders rolt het steeds terug omdat alles nog zo soepel is .
* Bij openen van het dak vering oplegger, omhoog of trekker omlaag , als je het dak bijna voor hebt en je zoekt de borging die er niet is, het dak zal het met snelheid naar achter glijden , dit voorkom je door de vering te laten zakken van je trekker , dan blijft het dak naar voren , anders dan krijgt het dak heel veel snelheid naar achter , zorg dat je dit voor bent , en het dak gecontroleerd naar achter doet , de borging kan dan beschadigen aan de achterkant bij de borging , en de achterkant van de trailer ook door het met snelheid dichtklappen van het dak pas hierop , Krones hebben geen stop voorop scmhitz wel
Dak verhaal
Afbeeldingen kun je aanklikken !!!!!!
Pas op !!!!!!
Maak je niet te makkelijk van het zekeren af , trek liever een bandje meer dan minder , ook het sprookje dat wij opleggers met zijschotten en vrijgesteld zijn van matten en vast zetten klopt niet , ik kan ook heel snel als ik niks vast zet , ik til hier namelijk zwaar aan en de BAG en autobahn polizei ook dus besteed hier aandacht aan , vooral met ADR ben je gewild object .
Heftruck bij klanten
Doe dit niet , of zo weinig mogelijk , je zal zien dat er vaak wat gebeurt en helemaal als je ADR of IBC 's geladen hebt en , hier doorheen prikt dan moet de hele kermis komen , inspectie / provincie / brandweer/ als je een beetje pech hebt moet er worden afgegraven en je hoeft niet te vragen wie dan verantwoordelijk is , dan ben ik als eigen rijder ,of jij als chauffeur en zijn ze bij Veenstra ook niet blij , dus pas op hiermee , wil je het wel , moet je eerst met de planning bellen wie de verantwoording hiervoor draagt .
Voorladen
Is jou auto voor geladen en het staat er dan soms niet op volgorde in , hang dan niet gelijk aan de bel als het om 1 pallet of zo gaat , de halve vracht is wat anders , in het weekend komen alle auto's thuis en is het een hele puzzel en moet wel even gebeuren , heb je wel eens een auto geladen ,valt niet mee soms , en knap dat ze het met kunst en vliegwerk toch weer inkrijgen , maar dat is een verhaal wat ons als chauffeur ontgaat , heb niet gelijk je woordje klaar iedereen doet zijn best !!!!!!!
* Pallets Terugladen
* Laadt je terug en het zijn euro's probeer dan 3 in de lengte te zetten en niet twee in de breedte , dan kunnen ze in Heeg sneller lossen omdat de lepels dan niet door de pallets steken , en de kans op schade kleiner is , in een trailer gaan 33 Euro's dus 11 keer 3 / of 30 keer 2 plus 3 lang erachter of 26 Blok pallets . Laadt bij voorkeur lang kun je het snelst laden , en de jongens op de loods snel en schadevrij lossen gaan beide keren 33 in .
* Volume combie 38 Euro,s en of 28 Blokkers
* Euro Formaat is 80 x 1,20 meter / Euro pallet zit statiegeld op dus moet je vaak ruilen op je los adres , kijk wel wat je levert en wat je ruilt , voor schroot kun je geen nieuwe pallets terug verwachten , als je de kans krijgt , doe wat meer moeite met de pallet kar BV bij de REWE en sorteer dan een beetje knappe pallets .....
* Chep Blok en Chep Euro Formaat hoef je niet te ruilen is een pallet pool wordt geregeld door klant , zijn blauw van kleur met wit logo
* H 1 pallets grijs van kleur en kunstof kleur grijs , staat op vrachtbrief of je moet ruilen .
* Blok pallet is een meter bij een meter , vaak voor voer en kunstmest en dergelijke
ADR laden
Hieronder zie je een oplegger geladen in Heeg , dit is perfect en BAG proof , dit is geheel is voorzien van roets matten , gewoon goed geladen . Ook het geheel is dubbel geladen en goed vastgezet .
Afbeeldingen kun je aanklikken .
Rijden
* In het begin wordt je meestal springer bij bedrijven als Veenstra en Boonstra blijf je dat wel even omdat daar geen verloop is of je moet heel veel geluk hebben , waar moet je opletten als je springer bent .
Peage
* Betalingen of peage's pas hier dubbel op met het aanrijden op de slagboom , mensen doen vaak onverwachte dingen en moeten vaak op het laatst nog even naar een ander poortje , als je uit de peage rijdt kijk goed uit , links en rechts vliegen ze je voorbij , ga ook niet sportlife de peage in als je even naar de palen aan de linkerkant kijkt kun je zien dat hier veel spiegels tegenaan komen , heb al vaak gezien dat ze kapot gereden worden , wees geen mannetje en doe rustig aan een spiegel ongeveer 1000 Euro plus nog erger , je hebt dan een rijverbod omdat je niet zonder spiegel mag rijden , en de auto naar de garage moet , dus dag uit de running is , en misschien een deuk in de deur , zijn ze op de zaak niet blij mee.
Aankoppelen
* Kijk bij aankoppelen of de oplegger goed vast zit je hebt namelijk verschillende soorten koppelingen zit er een haak aan zorg dat deze erin komt anders niet rijden , de kans is groot dat je hem verliest met alle gevolgen van dien , poten krom en lading schade
* Je bent te gast op een ander zijn auto , dus lever hem ook zo af als je hem aantrof liefst beetje schoner van binnen .
*Rijdt je in de stad naast het fietspad , donder die telefoon aan de kant en focus je op het fietspad , als er fietsers zijn waar blijven die als je de bocht om gaat , in de stad is geen ruimte voor Instagram Facebook ,een aanrijding vergeef je jezelf nooit weer , je kunt 10 auto"s platjagen maar een fietser of voetganger is een ander verhaal , dus telefoon aan de kant in de stad en focus focus , wij rijden niet met city trailers maar 13,60 dus moeten veel uithalen in de bochten , vooruit kijken , vooruit kijken
* Als je een eigen auto hebt wil je deze inrichten , ik waarschuw je maar 1 keer , hoe mooi je het ook vindt , als je siergordijnen in de auto koopt zorg dat je zicht blijft houden op de rechterkant , als je voor de stoepspiegel een gordijn hangt is je zicht weg op wat er naast je staat , dit is levens gevaarlijk , ik zal ook uitleggen waarom je staat voor het stoplicht en raadpleegt je telefoon / boord computer , in de tussen tijd komt er een fietser naast je staan , deze zie je niet met alle gevolgen als je de bocht omgaat , je vergeeft het jezelf nooit weer als je iemand aanrijdt , vooral als er een dode te betreuren is , houdt je zicht in de auto zo optimaal mogelijk . Je mag 10 auto's in elkaar rijden , maar als je pech hebt staat een kind naast je op de LOEKIE fiets of iets anders , gebruik je verstand en houdt je zicht zo optimaal mogelijk , morgen gaat iemand anders op jou auto weg en die overkomt dit of rijdt tegen een paal omdat jij zonodig je gordijnen voor de stoep spiegel moet hangen dan ben je boos dan is die andere een waardeloze chauffeur .....en je vervolgens over de rooie gaat omdat iemand jou gordijn aan de kant schuift omdat het dan weer in de plooi moet , ik heb al heel veel meegemaakt in die tijd dat ik rijdt , maar hier veeg ik dus mijn kont mee af , of kunnen ze jou aansprakelijk stellen voor de schade , nee , want die legt u net zo makkelijk bij de baas neer , en het nut snap ik nog steeds niet ook met uitstappen je zit steeds in dat rottige gordijn , valt onder dezelfde categorie dan een wit stuur , base bal cape .
* Kleppen
De nieuwe opleggers hebben een grote insteek en lopen als een pion naar achteren , dit betekent dat de klep lager ligt dus in losputten rustig aan in bij hoogte verschillen in de weg scheef eraf rijden of heel rustig aan .
* De meeste chauffeurs zijn erg zuinig op hun auto , pas op met stoepranden daar niet tegen aan hoenke boenke want dan staat het stuur er snel scheef in waar deze chauffeur niet blij mee is mocht het mijn auto zijn .
* Rookt deze chauffeur niet rook dan ook niet , ook niet met het raampje een beetje open dus gewoon niet doen , je ruikt het altijd en als je de hele week in de auto leeft is dit bijzonder irritant , als er iemand een ritje op doet die dan wel even rookt net als sigaren , dit is helemaal killing , afschuwelijke stank , dus houdt je fatsoen en doe het alstublieft niet .
Bedrijfskleding
Bij veel bedrijven wordt bedrijfskleding verstrekt , het is de bedoeling dat u dit draagt voor een bepaalde herkenbaarheid naar de klant , en als visite kaartjes van de firma , wilt u in een mickey mouse shirt lopen of nog erger base ball shirt denk ik dat u moet overwegen zelf een vergunning te halen , dan kunt u aantrekken wat u wilt , maar zorg in elk geval voor nette , hele kleding , mocht u charter rijden geldt precies hetzelfde voor , u bent een vistite kaart , want u hebt een oplegger van uw klant erachter , dus hier geldt ook uiterlijke verzorging , hoog in het vaandel , wij bedienen veel klanten in alle gredaties van boer tot Blaricum , en zowel voor charter als loondienst chauffeur hebben wij niks te klagen alles is op tijd dus zorgt u dan zelf ook voor de puntjes op de I . Dan komt het allemaal goed ........
Gevaarlijk
Al lijkt het niet zo je hebt best een gevaarlijk beroep met een hoog risico als je op de verkeerde plaatsen staat te overnachten , deuren altijd op slot in grotere steden vooral , laat geen dure dingen in het zicht liggen in de auto , laptops en dergelijke , telefoons berg het op in een kast , ook vanaf bijvoorbeeld in het buro van de weegbrug of van bovenuit kantoor kunnen ze ook in jouw auto kijken . Probeer zoveel mogelijk verlicht te staan bij voorkeur auto hof of verlichte parking , pas in Frankrijk , Belgie in de buurt van Parijs / Brussel dubbel op naast dat de mensen als dwazen rijden is het super crimineel .
Parkeren overnachten
Probeer altijd verlicht te staan , bij voorkeur op een autohof of een goed verlichte parking , wat is het gevaar op een gewone parking , de voorste rij is vol dan zetten ze hem er dwars achter , dat is voor de crimineel een ideale situatie niemand die het ziet dat ze de deuren even open trekken en even winkelen bij jou mocht dit aantrekkelijk zijn. Er zit vaker iemand in uw trailer als u slaapt dan u denkt !!!!!!! Uw werk is zeker niet zonder gevaar .
Heb je een volume combie , kijk dan voor vertrek of je deuren nog dicht zitten anders rijdt je bij de eerste bocht je deuren uit je truck , want ze maken ze wel open , maar niet meer dicht bij de Haan in Hallum hebben ze vaak van deze reparatie's .
Routiers
Ook zoiets , iedereen zweert erbij maar is ook niet zonder gevaar , vaak tot 22.00 brandt het licht op de parking daarna is het vaak stikdonker , en de boeven weten als de beste waar deze tenten zitten dus wees gewaarschuwd , zorg dat je tankdoppen op slot zitten want ze zijn zo leeg , ook wijs ik voertuig beheerders vaak op de bajonet boven op de tank deze pak draai je om en licht je op , slang erin en leegmaken die handel , er zijn veel voertuig beheerders die mij voor gek verklaren maar gebeurt onderweg aan de lopende band , maar u hebt de wijsheid in pacht , zelfs die plofkoppen hebben hier beugels overheen gemaakt , maar zelf weten .......
Onderweg
Wat onderweg is blijft onderweg , nou vergeet dit maar rustig , laat je niks wijsmaken , pas altijd op met wat je doet , je zal niet de eerste zijn die zo van zijn vrouw afkomt .
Ga je richting het zuiden rijden zul je ook dames langs de weg tegenkomen , deze staan niet op de bus te wachten maar proberen tegen vergoeding een dienst te leveren , sta sterk in je schoenen en begin hier niet aan , helemaal als ze zeggen dat ze bij je willen blijven vannacht , als de job done is naar buiten , anders is je auto s' morgens leeg . ik heb dubbel bemand gereden en er waren veel gescheiden kerels bij die hun af en toe even lieten kluiven . Zodoende weet ik dit , dus pas op en natuurlijk ook voor ziekte, s . Gewilde plekken zijn vis en vleesmarkten , industrie terrein , waar s ,nachts veel verkeer is dus handel .
Koelers
Een koeler is een kasten trailer met een koel unit , voor van temperatuur gevoelige lading kan food zijn , maar ook gevaarlijke stoffen of grondstoffen als lijm / hars en dergelijke die niet te koud of warm mogen worden , je hebt met 2 soorten units enkele en dubbele verdamper , wij hebben alleen maar enkele , dubbel kan ook , voor vriezen en achter op vers , voor bijvoorbeeld bij vis , je kunt de motor ook op stroom laten lopen , hiervoor zit er een schakelaar op die je om moet halen als je van de stroom haalt , zal ik nog beschrijven.
* Een koeler is een soort koelkast , verwarming kast en zal jou product op de temperatuur houden die jij instelt maar zal het dus nooit tot de kern invriezen .
Hoe ga je te werk
* je zoekt je oplegger , staat meestal achter bij de stroom punten
* Je loopt naar de stroom schakelaar en draait draait de knop schakelaar op 0 loopt naar de oplegger en doet de koelmotor uit je verwijderd de rode stekker die aan de motor zit ,en rolt het snoer op netjes aan de haspel aan de muur loopt weer naar voren en zet de motor op de motor stand hier staat engine en haalt hem van de stroom stand dit niet vergeten anders loopt hij niet , altijd eerst de kabel opruimen !!!! Anders kun je hem kapot rijden en kun jij of een van jou collega's onder stroom komen te staan , en de werkplaats dit moet repareren . Pas op het is wel 380 Volt , zie je beschadigingen in de kabel , direct melden aan de werkplaats , anders kan iemand anders onder stroom komen te staan ........ook als je hem zelf kapot gereden hebt . Zoals ik al zei in het stukje aankoppelen schuilt hier ook een gevaar als je de slangen eerst vast doet en rijdt hem eronder en bent te lui om uit te stappen en gaat met dat bakje in de hand achteruit rijden wat ik dus constant zie , hoop ik dat de pin niet op de koppeling staat met een tautliner heb je nog een beetje speling als de koppeling voorover klapt want deze schaniert namelijk .. met een koeler .heb je de motor dus in de cabine helemaal met een kort chassis veel VOLVO en Scania ik zeg niet dat u moet uitstappen voor de hoogte , maar dit is helemaal u ding , maar is erg lullig als het met een auto van een ander gebeurt en je hebt er niks aan , en voor sommige is een keer uitstappen helemaal niet erg .
Foto's kun je aanklikken
* Temperatuur veranderen
* je zet de motor aan / deze loopt een controle rondje af
* Je ziet een blauwe en groene knop , deze staat op 7 graden ingesteld , je wilt naar 10 graden , je drukt de groene knop in de temperatuur zal omhoog gaan op de display als je stopt met drukken zal hij knipperen op 10 ,dan druk je de bevestiging toets grijs , eronder in houd je even vast , grijs deze houd je even vast / dan staat er in de display temperatuur veranderd en staat er niet 7 maar 10 graden in de display , rechts is de temperatuur in de bak , moet de temperatuur omlaag druk je de blauwe in dan gaat hij naar beneden en bevestig je hem met de grijze knop.
* waar moet je om denken /wat voor product laadt ik .
* Ga niet domweg in de auto zitten maar loop even de expeditie ruimte in is het daar koel , of als je bij een transport bedrijf laadt wat niet toegespist is op koelvrachten wees voorbereidt , neem de temperatuur .
* Wat is de temperatuur van het te vervoeren product , staat op vrachtbrief of op instructie van de klant .
* Kan de motor uit tijdens de rust / of start stop , bij sommige producten mag hij beslist niet uit of op start stop / omdat deze rijpen tijdens de rit bijvoorbeeld/ bananen , hangend vlees , komen dan vlekken op vooral bij kalfsvlees , en dan kan het mee terug . Dit moet ventileren
* Als je veel vers rijdt zorg dan dat je een thermometer in de auto hebt voor een steekproef , bij diepvries klant aan laten tonen dat het product helemaal tot op het hart van het product de goede temperatuur heeft , zijn speciale thermometers voor , bij twijfel onder voorbehoud tekenen en onder geen beding de koelmotor uit , neem dan een foto bij vertrek van jou instelling , bij Veenstra zijn alle motoren uitgerust met een schrijver die alles registreert dus ook als jij je koelmotor uitzet , dus als er problemen zijn komen ze ook bij jou ondanks dat het op de verkeerde temperatuur geladen is dus bij twijfel altijd de motor aanhouden , want iedereen probeert natuurlijk alles af te schuiven .
* Tijdens het rijden vooral met hangend vlees in de bochten , in de meeste koelers voor vlees hangen 5 banen , plus een paar honderd vlees haken in dit hangwerk zitten sperren gebruik deze als je laadt anders gaat al jou vlees als een boemerang naar voren en achteren omdat het teveel ruimte krijgt , en zal het eraf vallen je bent niet de eerste , en zeker niet de laatste , heb je een goede dwarsbalk zet deze dan aan het begin waar je 5 banen begint te laden , als je laadt voor Italie zal op de eerste 2 a3 meter jou vlees op 3 banen hangen voor de gewichts verdeling , dit betekent dat het vlees dus echt los hangt dus je ruimte hebt tussen de zijwand en het vlees , dus in baustelles weer heel maar dan ook heel rustig , je ligt zo om , alles hangt aan het dak , net als een varkens combie met drie verdiepingen ligt ook zo om oppassen / oppassen , bij varkens rijdt je met levende beesten , dus geen rauzerij
* Bij Sommige slagerijen vinden ze het nodig om op te remmen dan gaan ze rijden en remmen , kan er meer in als dit normaal gebeurt is er niks aan de hand maar het gebeurt ook wel eens niet normaal , als je dit ziet zeg er dan wat van want je hele oplegger scheurt en het hele voorschot compleet met motor kan eruit vliegen door de druk van het vlees op het voorschot door de kracht .
* in sommige koelhuizen rauzen ze in jou oplegger , ben er bij de eerste kisten bij dat ze jou oplegger niet als rem gebruiken , ze drukken zo jou voorschot eruit en zijn dan niet thuis want je staat op eigen risico
* laadt je plastic kratjes met vleeswaren en heb je een brede oplegger zorg dan dat er 1 baan plastic folie omheen zit dat ze niet van de pallet afschuiven ,ook tijdens het lossen oppassen , tijdens het rijden oppassen , plastic kratjes schuiven snel op plastic pallets , dus weer voorzichtig , wil je niet heel moeilijk willen doen tijdens het lossen .
Verpakking
Alles wat je laadt in een koeler aan food is voorzien van ventilatie gaten of zit in kratjes met ventilatie roosters het is de bedoeling dat deze open blijven , een koeler blaast dus koude of warme lucht in de oplegger die ook via de gaten in de pallets circuleert en via de gaten kratjes , dus wikkel deze niet af met folie dan is de koeling namelijk weg , komt de koeling niet bij het produkt , bij veel bedrijven doen ze er een touwtje omheen voor de stevigheid .
* Start stop modus
* Kijk op wat voor modus deze staat , kun je zien in je display , moet hij verandert druk je op de knop van start / stop / constant lopen / selecteer je je keuze , komt in de display te staan bv start stop ingesteld , nog een keer indrukken komt er te staan continu ingesteld
Container transport
* Via Werff talent heb ik veel containers gereden vanaf Heerenveen naar de Botlek bij Rotterdam , deze ritten zijn elke dag dus als je een bijbaan zoekt moet je je even bij Jelke melden van Werff talent Heerenveen , vertrek ongeveer 17,00 uur retour 01,00 mooi werk , opzetten Heerenveen , afzetten opzetten , vestiging Niek Dijkstra Rotterdam Boltek , en weer terug , wordt je niet moe van en is leuk loopje . { mooie manier om ervaring op te doen }
* Pas op de containers zijn wel eens hoog geladen , dus niet als verstappen door de eerste bocht pas op met een twee asser kort chassis, je gaat zo op je kant , dit zijn 20 voet chassis die direct op de koppeling liggen en niet boven de steun poten .
Hoe ga je te werk :
Je koppelt een chassis aan , als er al een container opstaat altijd kijken of hij vast zit met de twistlocks omdat ze vaak opgezet worden maar niet vast zitten pas hier mee op !!!!!!!!!!!!
Je controleert het unieke container nummer wat op je vrachtbrief staat met de opgezette container
Wat voor containers heb je
* 20 voet / 40 / 45 high voeters dit is de lengte en kan de hoogte zijn
* Bij 45 voeters op een chassis zonder schuiftafel moet je oppassen met aandocken, de container steekt dan buiten de achterspiegel uit , dan dock je aan als je niet oppast schuift hij over het dock en druk je zo de deur bij van dock eruit , je zal niet de eerste zijn !!!!!!!
*nJe hebt dichte containers / koel containers / en open containers de vletjes , met zeil dak om hem open te maken
* Koel containers hebben voorop een bak hierin zit een geel snoer , dit snoer is voor de motor op stroom te laten lopen er zit een 380 stekker op die je in Heerenveen zo op het terrein in de daarvoor bestemde stopcontacten kan drukken ,doe de schakelaar van de stroompaal dan wel om !!!!!! als je een koelcontainer opzet zet hem even aan dan komt de baktempratuur in beeld zet deze op de CMR bij temperatuur onder de - 15 zou ik even bellen met de Firma in Heerenveen
Gebruik de motor rem of retarder in plaats van je voet rem , rijdt je binnendoor met een dikke vracht ,matig dan je snelheid en sta niet constant op de voetrem , anders branden de remmen op een gegeven moment , de blokken harden uit en jij staat ergens in de tuin , het hoeft niet snel maar ook niet kapot .
Voor de navi drivers koop eens een kaart en rij niet dom achter dat ding aan , je wilt toch zeker wel weten waar je bent , kortom ik word hier erg onzeker van omdat hij ook vaak routes kiest die niet passen , dat jullie dat kunnen , ik moet toch even weten waar ik ben .
* Je rijdt met een vrachtwagen die als het goed is beladen is , rijdt naar de aard van je lading , ben je zwaar geladen houdt dan meer afstand , zeker in de afdalingen , dit is een dubbele waarschuwing denk hier beslist niet te licht over .
* Planken klemmen met gummie ertussen als hij zelf niet klemt omdat de rubbers weg zijn
* Het regent , pas op met glad beton , stelcon platen , glad zwart asfalt , voor je het weet sta je ergens in de tuin of erger geschaard ,neem een voorbeeld aan Whekamp had een bijpas gemaakt van stelcon platen , auto' s stonden steeds in het weiland , voorkant eronderuit schades die niet nodig zijn , vooral als je leeg bent ,ook een retarder kan het jou moeilijk maken als je hem net nat weer stevig aantrekt kan het erg misgaan , rijdt je met een kooi aap achter op de oplegger leeg , dan de hef as altijd omhoog .
* Rijdt je met de lift as omhoog en je moet ergens krap indraaien , doe dan van te voren de as naar beneden , dit scheelt een hoop ruimte , bij krap uitdraaien bij parkeerplaatsen , hef as naar beneden , city oplegger met achteruitrijden , geen ervaring wederom de hefas laten zakken , deze sturen heel direct , met de as naar beneden sturen ze niet zo scherp .
* Zet je pallets enkel , beoordeel of je deze ook vast zet , persoonlijk zet ik bijna alles vast of stuw ik het , ook in koelers , gebruik de dwarsbalken of stangen , ook kun je met pallets stuwen als je smallere pallets laadt
* Auto start niet
* staat deze in de neutraal bij een automaat in de P , DAF start wel met automaat ingeschakeld , moet dan eerst resetten , maar dat duurt even , maar staat dan alsnog in de vrij .
* Hoofdschakelaar staat om , sommige lolbroeken halen deze wel eens om zit meestal naast of bij de accubak
* stroom probleem accu leeg , start accu's eraan indien aanwezig , anders collega vragen en zorgen dat je startkabels in de trekker hebt , in de vrachtwagen zitten 2 accu ,s aan elkaar gekoppeld om 24 volt te krijgen , de polen waar de accu's mee aan elkaar zitten gekoppeld moet je niet hebben , je moet de buitenste polen hebben en kijk goed naar plus en min , als je dit verkeerd doet is alle electronica beschadigd en heb je een no go en een hoop kosten , houd de rode altijd voor de plus , en plaats altijd eerst de zwarte kabel , kijk goed op de accu's wat de plus en min is .
* zorg dat je auto in de P staat als je hem wegzet , als hij s'nachts zijn lucht verliest zal hij niet starten de volgende morgen , DAF wel VOLVO , SCANIA , MERCEDES heb je een no go.
* Help , de cruise control doet het niet
* Is deze wel ingeschakeld , bij de VOLVO en Renault moet je deze eerst inschakelen , bij de Renault zit er boven de binnen verlichting een display met draaiknop waar je de cruise control in schakelt , zit op het midden console , staat er ook op , heb je dit gedaan zit er onder het stuur een knop, links boven waar je hem mee inschakelt , bij de VOLVO zit hij links op het stuur , daar staat CC op deze indrukken , dan kun je hem met de tuimelaar schakelaar sneller en langzamer stellen , en zet hem op stand ECO .
* De retarder / motor rem , staat nog ingeschakeld , dan doet hij het ook niet .
* Tachograaf
* Zijn twee soorten VDO en stoneridge
* Je hebt ze met een sleuf waar je de kaart indrukt en deze word binnengetrokken door de tachograaf , is en VDO , en een met een la, dit is een stoneridge , , als je de knop 1 indrukt komt de la naar buiten eerste twee afbeeldingen , wel even vasthouden , die daarnaast is een VDO.
* Als je de kaart eruit haalt zet de tachograaf altijd eerst op rust , met de knop 1 net zo vaak drukken dat het bedje verschijnt . dan de knop vasthouden dan gaat hij eruit .
Soorten auto , s
* Trekkers , veelal 4x2 , dit betekent dat er vier wielen aan de auto zitten er twee aangedreven worden , dus jou luxe auto is een 4x2 over het algemeen . de schoteldruk op de trekas achter, die word aangedreven , is 11,500 kg .
* Trekker 6x2 is 6 wielen waarvan twee aangedreven , de zogenaamde voor of naloper , deze mag 19,000 km op de trekker laden aan schoteldruk is 11,500 kg plus 7,500 kg is 19,000 kg deze is in groot wiel en baby as , voor ruimte te sparen aan het chassis om meer tank te hebben , komt veel voor in container vervoer en koelers walking floors
* Een en ander hangt samen met de wielbasis , minimaal 3,70 anders er het met een 13,60 een no go de wielbasis is het hart voorwiel tot hart achterste as dus een voorloper heeft een wielbasis van 4,10 meter bij een enkel as 3,70meter , als je uitzendchauffeur bent maak je van alles mee dus ook trekkers met schuifschotels , als je een oplegger aankoppelt dan kijken naar de stand van de schotel zijn meestal voorlopers en hebben een langer chassis wat dus dan in de trailer kan lopen als je de bocht om gaat .
* opleggers zijn in veel verschillende soorten en afmetingen
* Meest gangbare 13,60 tautliner met schuifdak , kan voorzien zijn van stuurassen , maar meestal star
* Tautliner met kleppen systeem van oude huiftrailer met tautliner bovenkant wat het makkelijker maakt om hem open te maken zit ook vaak een schuifdak in , is meer bestand tegen de criminaliteit omdat de kleppen erg hoog zijn, en de beruchte maantjes om te kijken wat er in jou autootje zit er niet inkomen en naar de buren gaan.
* City's over het algemeen korte trailers met stuurassen 1 of 2 vaak kast of tautliner super wendbaar vaak met klep. Echter wel met grote uitzwaai in krappe bocht je neemt alles mee dus als het krapper is moet je beetje meer insturen , en juist niet ruimer nemen , pas op met stuuras als je het niet gewend bent , achteruit helemaal doe heel rustig dan luister hij naar jou en kun je ingrijpen , met rauzen heb je er zo wat aanhangen , wen eerst aan de oplegger, want anders dan pakt hij jou.
Opruimen
Een grote ergernis is niet opgeruimde spanners , banden , niet opgeruimde roets matten , banden die niet opgerold zijn , als je een trailer lost berg je de banden op in de kist , dit is een duidelijke boodschap voor chauffeurs maar ook voor de autoladers die de banden in een netjes rondje op hangen waarna wij het weer op mogen ruimen , net als roets matten trailer leeg rotzooi opruimen , en niet zomaar weg zetten , en haal je de banden los die nog in de ogen in de oplegger zitten ook wij moeten de zijkant openmaken als de oplegger leeg is om deze te verwijderen . Ook is het raadzaam de opleggers aan te vegen omdat er vaak stukjes hout liggen die het rijden met een pallet kar bemoeilijkt als je er een zware pallet pallet op hebt , is een tip , kleine moeite overal waar je komt te lossen hangt vaak wel een bezem .
Trailer gelost ?
Dit is de bedoeling , als vervoerder moet je een trailer leeg en bezemschoon aanbieden , dus geen regiment anti slip matten spanners / banden deze horen in de kist , matten in blauwe bakjes , denk niet een ander doet het ook niet want dan wordt het een grote bende , daaraan is jou motivatie dus ook te beoordelen
Span ogen
Willen deze niet uit de zijrand , dan zitten ze vaak klem , even met het schouder tegen zijschot drukken dan lukt het vaak wel , als je met de zijringen in de bak werkt , kunnen de schotten en de zijkant dichtblijven .
Baustelles
In Duitsland heten de wegwerkzaamheden baustelles , hier worden de rijbanen anders verdeeld , hier schuilt weer een gevaar , deze moet je langzaam benaderen want anders schuift alles wat je in de auto hebt , hieronder een paar voorbeelden / volgen nog , ook zijn de afslagen kort dus op tijd remmen en langzaam de afslag af .....
Ik zou niet te hard deze bouwstelle invliegen je rijdt ook nog de zijkant rechts van je oplegger eruit dus pas op ....deze zit op de overgang van de A5 naar de A 3
Tankstations / park platzen in een baustelle
Ook een puntje van aandacht is een tankstation of parkeerplaats in de baustelle , pas hier weer dubbel op de invoegstroken zijn vaak te kort om snelheid te maken , vaak laten ze jou er wel tussen maar is erg oppassen , net als auto's die in de bocht de weg opdraaien en even op jou helft komen met de oplegger of spiegel . Dit is nog heel rustig maar bij Heilbron of Breuna kom je er moeilijk tussen
Luchtvering nieuwe opleggers
Hieronder zie je een blauw handvat , deze druk je in om de vering te verstellen hoger of lager naar rechts is omhoog links naar beneden , ben je klaar trek je hem naar naar je toe dan komt hij automatisch in de rijstand , je hoort dan een soort klik . Het kleine knopje daarnaast is voor de hefas als je deze draait gaat hij naar boven of naar beneden even vasthouden ongeveer 10 seconden .
Foto boven even aanklikken
Waar moet je op letten met aankoppelen
Pas op *****
Als je je auto aankoppelt en vooral bij koelers kun je er nog moeilijk tussen de trekker en oplegger vooral bij SCANIA en VOLVOS die hebben vaak een 3,70 chassis , dus doen veel mensen de slangen van te voren vast , als je de slangen aansluit is de trailer van de rem , als je oplegger een beetje naar beneden staat op een heuvel / berg kan hij zo naar beneden rollen als je trekker er nog niet vast onderstaat maar hem al een beetje hebt ontlast door de luchtvering van jou trekker een beetje omhoog te doen dus de poten van de oplegger ontlast worden , kan hij gaan rollen , als je dit niet vertrouwt doe je er een wig achter zodat hij niet achteruit rolt.
Trekker afkoppelen
Op de afstand bediening van de lucht vering zitten 3 knoppen omhoog / omlaag / stop/ als je deze gaat bedienen en bijvoorbeeld de luchtvering omhoog doet en hij is hoog genoeg druk dan op de stop knop , waarom zal ik uitleggen , als jij je trekker eronderuit rijdt en je hebt niet op de stopknop gedrukt zal de vering verder omhoog gaan je rijdt hem eronderuit en de vering zal omhoog vliegen en je bovenste spatborden kapot drukken waar ze niet mooier van worden deze kosten 150,00 Euro per stuk dus pas hiermee op .
Als je de trekker eronder vandaan rijdt zorg dat dat hij los en laag genoeg is van de oplegger dan kan het nooit mis gaan.
Oplegger staat te hoog
* Lucht vering van de trekker omhoog , als deze niet ver genoeg omhoog gaat zie onder
* Poten van de trailer naar beneden draaien in de kleine versnelling , poten hebben twee gangen , de grote voor snel opdraaien , en de kleine voor langzaam , net zo ver naar beneden draaien dat hij vlak op de koppeling ligt dan kun je aankoppelen , in de kleine kom je door de slinger meer naar binnen of buiten te trekken , heb je een trekker zonder luchtvering , moet je hem zo wel afdraaien , anders zal jou oplegger zo op het chassis klappen met een dikke vracht erin.
* Staat de trekker er recht voor
* Oplegger op de juiste hoogte afgedraaid , anders rijdt je met je trekker tegen de trailer , Komt je trailer dichtbij de trekker met aankoppelen geen risico en uitstappen en controleren , ook met een koeler want daar zit ook nog een motor voor , je moet natuurljk gelijk kijken maar sommige auto ,s werken heel vreemd met SCANIA' S en MERCEDES moet je mee oppassen wat dat betreft , is maar een waarschuwing , als je deze van de handrem afhaalt dan zakken bepaalde types gelijk weer naar rijstand dus pas op , bij een VOLVO gaat de luchtvering niet heel ver omhoog hier geld weer , niet op de automatische piloot , leer jezelf aan uitstappen en kijken , oppassen met VOLVO en SCANIA hebben namelijk een korter chassis dan een DAF of MERCEDES .
* Je hoort een klik , zit vast denk jij , altijd nalopen , als er een haak in de koppeling moet , moet deze erin kunnen , kan dit niet , dan zit deze niet goed vast , en ga dan niet rijden , nieuwe koppelingen zullen dan niet los gaan al je het wel vergeet , maar oude kunnen met het optrekken losschieten , doe dan als je aangekoppeld hebt heel rustig aan met weg rijden , als hij niet vast zit zul je dit zien en kun je nog voorkomen dat hij op de grond ligt , als dat wel gebeurt heb je de poten krom en lading schade
Afkoppelen
* Zo recht mogelijk voor het dock zien te komen
* Het hoeft niet in 1 keer , zet je trots aan de kant en ga geen moeilijke dingen doen , met scherp draaien als het niet lukt dan nog maar een keer , en anders nog een keer , alles is beter dan schade dan blijf kalm .
* Kijk hoever de docken uit elkaar zitten , rijdt altijd langzaam achteruit , hoe meer snelheid hoe groter de schade , probeer altijd zo recht mogelijk voor het dock te komen neem je ruimte , stap uit als je het niet vertrouwd !!!!!
* Bij stuurassen altijd de trekker recht voor de trailer afkoppelen
* Naar de hand van het gewicht bepaal je hoever de luchtvering omhoog moet , een trailer die zwaar geladen is zal op de kop van de oplegger meer zakken .
* Mijn tip , poten naar beneden , naar instelling luchtvering slangen los , kabels los , dan de koppeling los , en klein stukje naar voren , dan de luchtvering laten zakken tot de trekker loskomt van de oplegger , dan kun je eronderuit rijden , als je tijdens het eronderuit rijden nog veel weerstand voelt , moet je de poten verder omhoog draaien of de vering meer naar beneden , pas hier mee op want de oplegger zakt dan op je trekker en is alles beschadigd . Pas ook op als je afkoppelt bij de Volvo zit achterop een mooi rekje om je stekkers op te bergen , pas op er zijn garages die hier de stekker voor het opladen van de accu,s van de opleggers inbouwen , en dit niet merken , dus jij denkt laat ik dit even netjes doen , en doet de stekkers in de houder en maakt dan sluiting pas hiermee op als je koppel chauffeur bent..........stomme plaats om een stekker te plaatsen , maar ja.
Aandocken
Hier zie je enkele voorbeelden van waar je om moet denken met aandocken eerst die grote gele palen in het donker moet je goed opletten , wederom een koeler is breder dan een tautliner , ook de betonnen randen waar je tussen moet rijden vragen aandacht vooral in het donker , als je bij een dock komt met zon grijze pilaar moet je een koeler op je eigen kant gewoon op de lijn houden en dan nog voorzichtig anders gaat het mis dat gebeurt hier vaak , als je beetje sportief rijdt liggen de deuren erachter , je hebt in ieder geval schade . Dus altijd weer kop erbij en rustig rijden , wat kan jou dat schelen wat een ander denkt !!!! maar zo heb je het wel de kans dat je zonder schade wegkomt . Uit ervaring weet ik dat er 1 Rewe in Berlijn is waar deze gele palen hoger zijn dus kop erbij , anders rijdt je alsnog de deur eruit . Ook de spatborden van de Krone opleggers zijn voorzien van spatborden die van de onderkant ook hard zijn is leuk voor de werkplaats maar zwaar onhandig , een keer kort wegdraaien en ligt eraf compleet met spatbord ook iets om aan te denken . Ook de kuilen bij de docken zijn erg veradelijk , omdat deze precies zitten waar je aandockt dus als je er bijna bent kom je in een kuil en krijg je snelheid en als je dan te snel rijdt klapt je oplegger tegen het dock , en kun je zo de achterkant krom rijden , zie foto,s.
Vette Slangen
Ook een ergernis zijn vette slangen en stekkers , hoe komt dit , dit kan twee oorzaken hebben , of je trailer is er achter vandaan gevallen , of je hebt hem over haaks omgetrokken en de slangen zijn onder de koppelings plaat van de oplegger doorgetrokken , wat niet goed is voor je stekkers , mijn tip als je haaks om moet en je hebt tijd haal de stekkers en de linkerslang eraf dan spaar je je stekkers , eigenlijk moet je het helemaal niet doen maar soms kun je niet anders , maar trek hem bij voorkeur niet haaks om vooral met een dikke vracht niet dit is niet goed voor je assen en helemaal niet voor je banden , en draai dan heel rustig , en pas dan ook op je Fenders achter de cabine als je te haaks omgaat kun je met je fenders de trailer raken waardoor je schade krijgt . Ook de stoep wil er wel uit pas hier ook op .
Laad / los kleppen
Een prachtig instrument is de klep , voordeel is dat je jezelf kan lossen en je dit veel tijd kan schelen , en als er geen heftruck is kun je mooi zelf lossen , je moet wel even om bepaalde dingen denken , staat mijn klep recht , niet naar beneden , wat met lossen van zware pallets vaak mis gaat , dan krijgt de pallet in 1 keer veel snelheid naar beneden .
Je hebt een paar soorten kleppen
Vouwklep / en een vaste klep , meest voorkomend is de vouwklep , is ook het minst schade gevoelig met aandocken , een vaste klep word vaak tegen de buizen op de grond gerost , een klep werkt met een massa sleutel in de kast op de bijrijders kant deze moet je een slag draaien , ook heb je kleppen waar en stripje in moet DAB , en ook met een code die je activeert met de de sticks aan de zijkant van het bakje .
Bij de Hollandia klep is de rechter knop de commando knop , deze moet je naar links doen om de hand bediening te starten , bij alle functie ,s moet je de knop naar rechts draaien
* Als de afstand bediening van de klep het niet goed doet kan het zijn dat de stekker er niet goed inzit dan moet je hem even aandrukken doet hij het dan nog niet is hij kapot , Bellen met Jan van de garage dan legt hij een nieuwe klaar , heeft de volde chauffeur ook weer een goede dag ......zie foto stekker even aanklikken...
Klep inklappen
Je schuift de klep naar achteren , echter de klep hort en stoot naar achteren , dan de klep laten zakken helemaal tot hij de grond raakt , op de wielen naar achteren schuiven , je zal zien dat hij dan makkelijk inschuift , tip van monteur Jan . Maar kijk eerst of er wielen onder de klep zitten , de nieuwe opleggers met maximale insteek hebben geen wielen en ros je de bestrating zo kapot wat weer schade kan betekenen
Pas op !!!!!!!!!!
Bij de nieuwe opleggers hangt de klep heel laag , pas wederom op met betonnen bolders en geleiders bij laad / los putten in veel gevallen zal hij hier niet overheen draaien doe dan de luchtvering wat omhoog , als je in de put staat kijken hoe hoog het dock is , als je trailer te hoog staat rijdt je namelijk je achterlampen op de hele handel achterop krom , dus pas op als je de luchtvering omhoog doet , kop erbij .